کدخبر: ۳۲۴۷۷
تاریخ خبر:

راز گورستان ۲۸۰۰ ساله کودکان در نروژ

کشف ده‌ها گور کودک عصر برنز و آهن در جنوب نروژ باستان‌شناسان را به چالش کشیده است. این گورستان که به مدت ۶۰۰ سال مورد استفاده بوده، همچنان رازهای بسیاری را در دل خود پنهان دارد.

راز گورستان ۲۸۰۰ ساله کودکان در نروژ

کشف گورستان

باستان‌شناسان از موزه تاریخ فرهنگی نروژ، در نزدیکی فردریکستاد، ۸۰ کیلومتری جنوب اسلو و نزدیک مرز سوئد، گورستانی را کشف کردند که تنها کودکان در آن دفن شده‌اند. گورها با دایره‌هایی از سنگ‌های چیده‌شده مشخص شده‌اند و برخی دایره‌ها اطراف یک سنگ بزرگ و مرکزی قرار دارند. این دایره‌های سنگی که تا ۲ متر عرض دارند، به صورت سنگفرش‌های خیابان کنار هم قرار گرفته بودند اما چند سانتی‌متر زیر سطح مدفون شده بودند.

گورستان باستانی

دوره زمانی و تحلیل‌ها

بررسی‌های جدید نشان داده است که تقریباً همه گورها حاوی کودکانی هستند که بین ۸۰۰ تا ۲۰۰ قبل از میلاد مرده‌اند. بسیاری از کودکان نوزاد بوده و برخی دیگر ۳ تا ۶ سال سن داشته‌اند. محسن ذبیحی، باستان‌شناس موزه، تأکید می‌کند که تاریخ‌گذاری‌ها نشان می‌دهد این محل دفن در یک دوره طولانی مورد استفاده بوده است.

بر اساس بیانیه موزه، چنین تجمعی از گورهای باستانی کودکان در اروپا بی‌نظیر است. منطقه اطراف محل دفن پر از کنده‌کاری‌های صخره‌ای است که سفرهای دریایی و پرستش خورشید را توصیف می‌کنند. باستان‌شناسان پس از ایمن‌سازی نمونه‌های مهم از محوطه و عکس‌برداری گسترده از آن، کاوش‌هایشان را پوشش دادند.

نمایشگاه و تجزیه و تحلیل

یکی از سازه‌های سنگی به زودی در نمایشگاهی با عنوان «به یاد کودکان» در موزه تاریخ فرهنگی در اسلو به نمایش گذاشته خواهد شد. باستان‌شناسان قصد دارند آثار به دست آمده از این مکان را تجزیه و تحلیل کنند. این آثار شامل قطعات سفال و احتمالاً یک سنجاق فلزی می‌شود.

کشف تصادفی

روش‌های دفن در دوران برنز و آهن

این محل دفن به‌طور تصادفی پس از بررسی یک سکونتگاه عصر حجر در نزدیکی کشف شد. در دوران برنز و آهن نوردیک، سوزاندن مردگان روی تل هیزم و دفن یا پراکنده کردن استخوان‌های باقی‌مانده رایج بود. اما محل دفن فردریکستاد غیرعادی است، چرا که گورها بسیار نزدیک به هم هستند و احتمالاً در منظره‌ای باز قرار داشته‌اند.

گورستان باستانی

مراسم و اجتماعات

گودال‌های پخت و پز و شومینه‌های اطراف محل نشان می‌دهد اجتماعات و مراسمی در ارتباط با تدفین برگزار می‌شده است. هر سنگ از مکان متفاوتی تهیه شده و دقیقاً در سازند قرار گرفته است، اما هنوز مشخص نیست که چه کسی این تلاش‌ها را انجام داده است.

 

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی