کدخبر: ۳۱۹۵۰
تاریخ خبر:

سلامت روان در دوران پساکرونا: چه اختلالاتی شایع‌تر شده‌اند؟

شیوع بیماری کرونا در سال‌های اخیر، علاوه بر پیامدهای جسمی، تاثیرات قابل‌توجهی بر سلامت روان افراد نیز گذاشته است. در این مقاله، به بررسی شایع‌ترین اختلالات روانی در دوران پساکرونا و گروه‌های در معرض خطر می‌پردازیم.

سلامت روان در دوران پساکرونا: چه اختلالاتی شایع‌تر شده‌اند؟

سایت خبری پنجره؛ شیوع بیماری کرونا در سال‌های اخیر، علاوه بر پیامدهای جسمی، تاثیرات قابل‌توجهی بر سلامت روان افراد نیز گذاشته است. در این مقاله، به بررسی شایع‌ترین اختلالات روانی در دوران پساکرونا و گروه‌های در معرض خطر می‌پردازیم.

اختلالات اضطرابی و افسردگی: همچنان در صدر فهرست

بر اساس گفته‌های دکتر رضا دانشمند، روانپزشک، اختلالات اضطرابی و افسردگی با دامنه شیوع بین 15 تا 25 درصد، همچنان شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی در ایران هستند. این موضوع با یافته‌های جهانی همخوانی دارد و نشان می‌دهد که کرونا عاملی برای تشدید این اختلالات در افراد مبتلا یا در معرض ابتلا به این بیماری بوده است.

تغییرات در شکل و شدت اختلالات

دکتر دانشمند در ادامه اشاره می‌کند که اگرچه شیوع کلی اختلالات روانپزشکی پس از کرونا ممکن است تغییر چندانی نکرده باشد، اما شکل و شدت این بیماری‌ها به ویژه در گروه‌های سنی، جنسی و شغلی مختلف، دستخوش تغییراتی شده است.

گروه‌های در معرض خطر

افراد مبتلا به کرونا: کسانی که خود به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، به دلیل تجربه مستقیم بیماری و نگرانی‌های مرتبط با آن، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات اضطرابی و افسردگی قرار دارند.

نزدیکان افراد مبتلا: اعضای خانواده و افراد نزدیک به بیماران کرونا نیز به دلیل اضطراب ناشی از ابتلای فرد بیمار، قرنطینه و سایر محدودیت‌ها، در معرض خطر ابتلا به مشکلات روانپزشکی قرار دارند.

کادر درمان: پزشکان، پرستاران و سایر پرسنل درمانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور داشتند، به دلیل فشار کاری بالا، مواجهه با مرگ و میر بیماران و ترس از ابتلا به بیماری، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات استرس پس از سانحه (PTSD) و سایر مشکلات روانپزشکی هستند.

توجه به سلامت روان در دوران پساکرونا

با توجه به موارد ذکر شده، توجه به سلامت روان در دوران پساکرونا از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت مشاهده علائمی مانند اضطراب شدید، افسردگی، بی‌خوابی، تحریک‌پذیری و یا هرگونه تغییر در رفتار و خلق و خو، مراجعه به متخصص روانپزشک یا روانشناس برای دریافت مشاوره و درمان ضروری است

 

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی