کدخبر: ۲۶۹۷۸
تاریخ خبر:

کشورهای جهان به شهادت آیت الله رئیسی واکنش نشان دادند

سران و مقامات ارشد کشورهای جهان در پی اعلام خبر شهادت آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به همراه جمعی از همراهان که روز گذشته در سانحه هوایی در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی رخ داد، پیام تسلیت و ابراز همبستگی با ملت ایران را منتشر کردند.

 کشورهای جهان به شهادت آیت الله رئیسی واکنش نشان دادند

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌ الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

از نخستین ساعت انتشار خبر رسمی شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران و همران، سیل پیام‌های تسلیت و اعلام همبستگی با ملت ایران منتشر شد و در سرخط اخبار قرار گرفت.

نارندرا مودی نخست وزیر هند در واکنش به شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که سهم وی در تقویت روابط دو کشور همواره در یادها خواهد ماند.

محمد شهباز شریف رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان با ابراز تاسف از شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان، در غم این ضایعه اسفناک یک روز عزای عمومی در پاکستان اعلام کردند.

محمد مویزو رئیس جمهوری مالدیو شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت و افزود: جنت فردوس را برای شهدا از خداوند طلب کرد.

مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی حکومت سرپرست افغانستان در پیامی با اعلام تسلیت، عنوان کرد : کابل در این غم در کنار تهران قرار دارد.

محمد حاجی حسن وزیر خارجه مالزی در پیام تسلیت برای شهادت حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود به همراه رئیس جمهور، یک تصویر از خود با امیرعبداللهیان به اشتراک گذاشت و نوشت: انا لله و انا الیه راجعون.

انور ابراهیم نخست وزیر مالزی با انتشار تصویری از خود و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر گذشته، اعلام کرد که وی الگوی تعهد عمیق به رفاه و عزت مردم بود.

شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان در پیامی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت و افزود: یاد و خاطره رئیسی در قلب ملت‌های ما می‌ماند.

 بختیار سعیدوف وزیر خارجه ازبکستان شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سانحه بالگرد را تسلیت گفت.

وانگ یی وزیر امورخارجه چین  تصریح کرد: طرف چینی در این زمینه ابراز تاسف عمیق می کند. ما صمیمانه همدردی خود را با خانواده ها، دولت و ملت ایران اعلام می کنیم.  

 آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان در مطلبی که دقایقی پیش در تارنمای شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، با اشاره به اخبار دردناک سانحه بالگرد، از شهادت حسین امیرعبداللهیان، «همکار عزیز»، خود و رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ابراز اندوه کرد و به دولت، همکاران خود در وزارت امور خارجه ایران و «مردم مهربان ایران» تسلیت گفت. 

واهاگن خاچاطوریان رئیس جمهوری ارمنستان نیز در صفحه کاربری خود در تارنمای ایکس ضمن ابراز تسلیت به مناسبت سانحه سقوط بالگرد، به دولت و مردم مهربان ایران تسلیت گفت.  

تارنمای آرمن پرس نیز به نقل از پیام تسلیت نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان خطاب به مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای نوشت: "اینجانب از دریافت خبر شهادت ابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهوری ایران و هیئت همراهش در پی سقوط بالگرد، بهت‌زده شده‌ام و خواهشمندم مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه من، دولت و مردم جمهوری ارمنستان را به مناسبت شهادت جانسوز دوست و همکار عزیزم رئیس جمهوری سید ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان پذیرا باشید.

دولت ونزوئلا نیز در بیانیه‌ای رسمی، مراتب تاسف عمیق و تسلیت خود نسبت به شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رییسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه به همراه جمعی از همراهان که روز گذشته در سانحه هوایی در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی به وقوع پیوست را ابراز کرد.

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز در پیامی جداگانه از طریق حساب کاربری خود در شبکه ایکس اعلام کرد: از اخبار سخت در مورد فقدان و درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. من از وداع با یک انسان نمونه و یک رهبر فوق‌العاده جهان بسیار متاسفم؛ برادر ما ابراهیم، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت کشورش و دوستی بی قید و شرط برای کشور ما بود.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهوری بلاروس در پیام تسلیتی به مناسبت شهادت همتای ایرانی خود نوشت که نام آیت الله رئیسی برای همیشه در تاریخ روابط تهران و مینسک ثبت خواهد شد.

وزارت امور خارجه بلاروس نیز در شبکه ایکس پیام تسلیتی منتشر کرد و نوشت که «ضایعه جبران ناپذیر» شهادت آیت‌الله رئیسی همراهان وی تنها ایران را متاثر نساخته است.  بلاروس دوستان واقعی خود را از دست داد. به خانواده ها و عزیزان قربانیان تسلیت گفته و برای تمامی مردم ایران رشادت و پایداری آرزومندیم.

همچنین شارل میشل رئیس شورای اروپا در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس درگذشت آیت الله رئیسی و وزیر امور خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیئت و خدمه بالگرد را تسلیت و با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد.

خبرگزاری دولتی آذرتاج خبر داد که الهام علی اف رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان با ارسال پیام تسلیتی به مقام معظم رهبری، از شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان وی ابراز تاثر شدید کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در شبکه ایکس با ابراز تاسف فراوان از جان باختن رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و سایر مقام‌های ایرانی در سانحه سقوط بالگرد، نوشت: صمیمانه تسلیت خود را به خانواده و عزیزان تمامی درگذشتگان ابراز می کنیم.

لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری بولیوی هم در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: با اندوه عمیق خبر درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران در سانحه دلخراش هواپیما را به همراه هیات همراه که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در آن حضور داشتند، دریافت کردیم.

وی با یادآوری دیدار خود با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان در تاریخ دوم مارس (۱۲ اسفند) در چارچوب مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر گفت: در آن دیدار، رهبری و تعهد عمیق او به مردمش مشهود بود. ایشان آمادگی خود برای همکاری در کنار بولیوی به منظور تقویت حوزه‌های حیاتی مانند بهداشت، آموزش، کشاورزی، مخابرات و غیره را ابراز کردند و این بی نهایت برای ما با ارزش بود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز در پیامی به رهبر معظم انقلاب، شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را در حادثه بالگرد تسلیت گفت. 

در پیام او آمده است: صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را در رابطه با فاجعه عظیمی که بر مردم ایران وارد و منجر به جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته ایران شد را بپذیرید.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی