کدخبر: ۱۸۷۹۶
تاریخ خبر:

نگاهی به سریال دفتر یادداشت؛ یک کمدی جنایی جذاب

سریال دفتر یادداشت با بازی رضا عطاران، حسن معجونی، کاظم سیاحی، مینا ساداتی، سوگل خلیق و ... توانسته توجهات بسیاری را به خود جلب کند.

نگاهی به سریال دفتر یادداشت؛ یک کمدی جنایی جذاب

سریال دفتر یادداشت در ژانر کمدی - جنایی این روزها توانسته مخاطبان بسیاری را جذب کند. موضوع جالب، ژانر کمدی، بازی‌ها جذاب رضا عطاران، حسن معجونی، سوگل خلیق و ... ، کارگردانی و شخصیت پردازی و دیگر ویژگی‌های مثبت این سریال، توانسته مخاطبان را مجاب به پیگیری این سریال کند.

هنرآنلاین درباره سریال دفتر یادداشت نوشت: اسدی‌زاده را حالا باید از فعال‌ترین کارگردان‌های نمایش خانگی دانست که سه اثر مهم و قابل اعتنا در این بستر ساخته است. با وجود اینکه این سه مجموعه در قالب‌ها و گونه‌های مختلف ساخته شده‌اند، اما نمی‌توان از علاقه اسدی‌زاده به ساخت آثار معمایی چشم‌پوشی کرد به طوری‌که هر سه سریال وی به نوعی به ماجرا یا ماجراهای معمایی و جنایی مربوط می‌شود و مسیر سریال شرح این اتفاق و یافتن سرمنشا رخدادها است.

سریال دفترچه یادداشت

شباهت دیگر سه اثر متاخر اسدی‌زاده که به نوعی به شخصیت دقیق و وسواس‌گونه شخص وی مربوط می‌شود، پرداختی است که از داستا‌ن‌ها و ساختار آثار خود دارد به نحوی که داستان دوخطی مجموعه تلویزیونی کرگردن، هفت یا دفتریادداشت در بسیاری از موارد تکراری یا حتی کلیشه‌ای به نظر می‌رسد اما نوع مواجهه و پرداختی که اسدی‌زاده در این کارها دارد باعث تمایز و تفاوت این آثار شده است، تمایزی که بدون شک از تسلطی که او بر فرم و تکنیک‌های سینمایی دارد، نشات گرفته است برای نمونه تدوین سریال کرگدن نمونه‌ای بود که کمتر در سینما و تلویزیون ایران سراغ داشتیم و تماشاگران این مجموعه با داستانی نه چندان جدید و فرم و ساختاری متفاوت روبرو شده بودند که باعث جاذبه برخی و دافعه بعضی دیگر از مخاطبان این مجموعه شد.

در این مطلب سعی شده، به ۷ ویژگی سریال جدید اسدی زاده با عنوان «دفتر یادداشت» پرداخته شود. سریالی که از ۲۶ آبان‌ماه پخش شده و حضور طیف مختلفی از بازیگران در کنار تبلیغات شهری و محیطی باعث شده بود که از همان ابتدا کنجکاوبرانگیز و جذاب به نظر برسد:

سریال دفترچه یادداشت

تیتراژ: خلاقیت گروه سازنده «دفتر یادداشت» از همان ابتدا و تیتراژ آن آغاز می‌شود چرا که برخلاف بسیاری از آثار که تیتراژ تنها ابزاری برای معرفی عوامل محسوب می‌شود و حداکثر استفاده از یک خواننده مشهور باعث توجه به این بخش می‌شود، عوامل دفتر یادداشت به تیتراژ، توجه ویژه‌ای داشتند. تیتراژ دفتر یادداشت در واقع خلاصه‌ای تماتیک و نمادین از داستان و فضاسازی قصه سریال است: اشاره به عناصر و ابزاری چون انگشت بریده شده، کت مردانه، پیانو، دفتر یادداشت و چرخ خیاطی از جمله مواردی هستند که به کمک فضای پیچ در پیچ و لایبرنت‌ها قرار است فضاسازی اولیه و حال و هوای نخستین سریال را برای تماشاگر مشخص نماید و دروازه ورودی مخاطب برای معرفی و آغاز مجموعه باشد.

بازیگران: کستینگ و انتخاب بازیگران سریال «دفتر یادداشت» یکی از کنجکاوبرانگیزترین و البته پرریسک‌ترین بخش‌های این مجموعه بوده است. حضور چهره‌هایی چون «رضا عطاران»، «حسن معجونی»، «مینا ساداتی»، «داریوش کاردان»، «آزیتا حاجیان»، «کاظم سیاحی» و «سوگل خلیق» که برای نخستین بار کنار هم قرار گرفتند و زوج‌های هنری تازه‌ای را تشکیل دادند از دیگر جذابیت‌های این مجموعه به شمار می‌آید اما نقطه عطف این انتخاب‌ها حضور رضا عطاران به عنوان یکی از پول‌سازترین، کمیک‌ترین و محبوب‌ترین بازیگرانی است که در این پروژه حضور داشته است. این نخستین حضور عطاران در مقام بازیگر در نمایش خانگی است که سبب شده کنجکاوبرانگیزی و جذابیت این حضور دو چندان شود. به این موارد، نقش جدید، گریم تازه و شخصیت کارآگاهی ایرج (رضا عطاران) را اضافه کنید که برگ برنده مهمی برای نزدیک شدن مخاطب و دنبال کردن سریال از سوی مخاطبان ایرانی محسوب می‌شود.

سریال دفترچه یادداشت

شخصیت‌پردازی: حضور بازیگران جذاب و محبوب تنها مزیت سریال «دفتر یادداشت» نیست بلکه در فیلمنامه و در شخصیت‌پردازی کاراکترها توجه ویژه‌ای به مختصات فردی و ارتباطی آنها شده است به نحوی که همه کاراکترهای فیلم واجد هویت و ویژگی هستند و آنها را از حالت تیپکال و انفعال در آورده است: ایرج تا حد زیادی فراموشی و تمایل به زنان مختلف دارد، نازنین خنده‌‌های هیستریک دارد، حمید با آن اکت‌های مخصوص حسن معجونی و هویت پیچیده و کلیدی‌اش نقش آفرینی می‌کند، منیر مدیری مستبد با حضور کمیک و تازه‌ای از مینا ساداتی است و کاظم سیاحی همچون سریال کرگدن پلیس جدی و با دیسیپلینی است که با نقش‌های کمیک وی بسیار متفاوت است. بیژن بنفشه‌خواه در نقش لابی‌من نیز فرارتر از یک کاراکتر تزئینی و ابزاری، کاربرد زیادی در پیشبرد داستان دارد تا بتوان این ادعا را کرد که در «دفتر یادداشت» علاوه بر یک داستان مهیج، با شخصیت‌های پیچیده و لایه‌ لایه‌ای طرف هستیم که به تدریج پرده از هویت واقعی آنها برداشته می‌شود.

ژانر: «دفتر یادداشت» در گونه کمدی جنایی یا کمدی معمایی طبقه‌بندی می‌شود و از این لحاظ نیز اتفاقی تازه در سریال‌سازی در ایران محسوب می‌شود. پرداخت یک ماجرای جدی و معمایی با حال و هوای طنز و کمیک ریسک بزرگی است که از سوی اسدی زاده انجام شده است چرا که هر لحظه ممکن است با اغراق و زیاده‌روی کاراکترها و موقعیت، مسیر و ماجرای داستان مبهم و منحرف شود اما این سبک تازه با خلاقیت و جسارت اسدی زاده در ۵ قسمت ابتدایی سریال به بار نشسته و تماشاگران شاهد قصه‌ای جنایی معمایی هستند که در پی کشف قاتل (یا قاتلان) سریالی‌اند و در این مسیر موقعیت‌های طنز و رفتارهای کمیکی از بازیگران دیده می‌شود که باعث شیرین‌ و دلپذیر شدن فضای قصه می‌شود.

سریال دفترچه یادداشت

داستان: داستان دو خطی «دفتر یادداشت» که بتوان از آن نوشت و قصه اسپویل نشود به این گونه است که ایرج با بازی عطاران، پلیسی است که بعد از اینکه به مرخصی می‌آید با خبر قتل خواهرش (سیمین) مواجه می‌شود و با پیگیری این موضوع متوجه قتل‌های سریالی می‌شود که در محل زندگی خواهرش که یک برج چند طبقه است، رخ داده است. تعلیق اولیه و ادامه‌دار قصه دفتر یادداشت، پیدا کردن علل و عوامل این قتل‌ها و کشف قاتلی است که از دو مسیر غراب و ایرج در حال پیگیری است و این دو در برخی اوقات نیز با هم همکار و همفکر می‌شوند. از سوی دیگر، طبق الگوی بسیاری از سریال‌های تلویزیونی روز دنیا، شخصیت‌ها نیز به نوبه خود ماجراهای پیچیده و عجیبی دارند که در طی سریال شاهد برملاشدن هویت واقعی آنها و ارتباط آنها با یکدیگر هستیم. این بخش ارتباطی سریال دفتر یادداشت نیز در نوع خود جالب توجه است چرا که رابطه سببی و نسبی افراد در طول داستان تغییر می‌کند و واقعیت ماجرا نه در ابتدا بلکه در طی قصه آشکار می‌شود.

کارگردانی: اسدی زاده ژانر تازه‌ای را تجربه کرده و قصه‌اش را نیز با پرداختی جدید تعریف می‌کند تا شاهد نوآوری و خلاقیت این کارگردان جوان در همه بخش‌ها باشیم. درآوردن یک داستان معمایی پرپیچ و خم با شخصیت‌ها متعدد و پیچیده در عین ‌‌حال که فضای کار کمیک و طنز است، کار ساده‌ای نیست که اسدی‌زاده تا به اینجا موفق به انجامش شده است. میزانسن‌ها در عمده سکانس‌ها متناسب با مضمون قصه و فضای داستان است و بازی بازیگران بوی تازگی و نویی می‌دهد. استفاده از رضا عطاران، میناساداتی، داریوش کاردان، الهام پاوه‌نژاد و زهرا داوودنژاد در نقش‌های غیرکلیشه‌ای و در قامت کاراکترهای جدید با هویت چند وجهی، اتفاقی است که مدد و توانایی کارگردان محقق شده است.

یکی از شگردهای اجرایی و کارگردانی «دفتر یادداشت»، دور زدن خط قرمزها و یا شوخی‌های تازه‌ای است که نمونه آن را در سریال‌های تلویزیونی و حتی سینما کمتر داشته‌ایم. شوخی‌هایی که بوی ابتذال و سخیف بودن نمی‌دهند در عین حال که طعنه و کنایه دارند و در برخی اوقات می‌خنداند. از سوی دیگر، برخی شوخی‌های سریال و ارتباطات شخصیت‌ها در فضای مجازی با واکنش کاربران طیف خاصی روبرو شده است، در حالی‌که اگر صبر کنند بسیاری از این سوتفاهمات ارتباطی و شرعی بر طرف می‌شود و بسیاری از این اظهارنظرها ماحصل عجول‌بودن و قضاوت زودهنگام بوده است. برای نمونه ارتباط نازنین و مادرش با ایرج یکی از این موارد است که در قسمت‌های آتی شاهد اتفاقات و اطلاعات مهمی در این باره خواهیم بود.

سریال دفترچه یادداشت

عوامل فنی و تکنیکی: علاوه بر موارد متنی و اجرایی، «دفتر یادداشت» در موارد دیگری چون موسیقی متن، طراحی لباس، طراحی صحنه، صداگذاری، صدابرداری، فیلمبرداری و تدوین نیز از حرفه‌ای‌ترین عوامل سینمای ایران استفاده کرده و مخاطب علاوه بر درگیری و همراهی با شخصیت‌ها و داستان، از حظ بصری نیز برخوردار می‌شود. لوکیشن اصلی سریال در یک برج چند طبقه می‌گذرد که مشاهدات نشان داده این برج در منطقه پاسداران قرار دارد و بخشی از فیلمبرداری مجموعه نیز در مجتمع آ.اس.پ انجام شده است. این حجم از خوش سلیقگی که در تزئین اتاق‌ها و در و دیوارهای این مجموعه انجام شده در کنار لباس‌های خوش رنگ و آب بازیگران باعث شده که مخاطبان «دفتر یادداشت» با سریالی شیک و به روز طرف باشند که فضای تازه و مفرحی را نیز در جریان آن تماشا می‌کنند.

در انتها باید دید در ادامه به جز حاشیه‌هایی که پیرامون سریال در برای برخی موارد سانسوری و جنجالی ایجاد کرده‌اند، چه واکنش‌هایی از سوی مردم و منتقدان به این مجموعه نشان داده خواهد شد. سریالی که بدون شک برای کلیت سریال‌های نمایش خانگی ایرانی، رخدادی نوآورانه و مهم است که علاوه بر جذابیت‌های دراماتیک به وقت و هزینه مخاطب اهمیت داده و فکر و احساس او را دچار ماجراهای بی‌سرانجام و بی‌سرو ته نمی‌کند.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی