کدخبر: ۱۸۸۳۲
تاریخ خبر:

ملکه مارگارت دوم، ملکه دانمارک، از سلطنت کناره‌گیری کرد

ملکه دانمارک در ۸۳ سالگی در سخنرانی سال نوی میلادی، از سلطنت کناره‌گیری کرد.

ملکه مارگارت دوم، ملکه دانمارک، از سلطنت کناره‌گیری کرد

ملکه دانمارک در آخرین ساعاتِ آخرین روز سال ۲۰۲۳ میلادی در سخنرانی روتین هر ساله خود به شکل ناگهانی از سلطنت کناره می‌گیرد، او در ۱۴ ژانویه، یعنی ۵۲ سال از زمان ملکه شدنش، کناره‌گیری خواهد کرد. او اعلام کرد: «من تاج و تخت را به پسرم، ولیعهد فردریک می‌سپارم.»

ملکه دانمارک

این ملکه ۸۳ ساله طولانی ترین زمان سلطنت را در تاریخ دانمارک به نام خود ثبت است که پس از مرگ پدرش، پادشاه فردریک نهم در سال ۱۹۷۲، تاج و تخت را به دست گرفت. او فاش کرد که این تصمیم را پس از یک دوره تأمل و همچنین بعد از عمل جراحی روی کمرش در اوایل سال ۲۰۲۳ گرفته است.

او گفت: «این جراحی به طور طبیعی باعث شد که به آینده فکر کنم؛ اینکه آیا زمان آن رسیده است که مسئولیت را به نسل بعدی بسپارم.» او در عین حال از مردم دانمارک به خاطر این سال ها تشکر کرد و افزود: «متوجه شدم که اکنون زمان مناسبی است.» نخست وزیر مت فردریکسن از خدمات ملکه تشکر کرد.

مارگارت دوم گفت: من تصمیم گرفته‌ام که اکنون زمان مناسبی است.

ملکه مارگرت در سخنرانی سالانه خود در شب سال نو، که همیشه توسط دانمارکی‌ها به دقت دنبال می‌شود، در مورد عمل جراحی کمر خود در سال جاری صحبت کرد. به گفته وی این عمل به لطف کارکنان بهداشتی به خوبی انجام شد، اما باعث شد او به آینده خود به عنوان ملکه فکر کند. او اعلام کرد که تاج و تخت را به پسرش، ولیعهد فردریک، واگذار خواهد کرد.

وی که طولانی‌ترین دوره پادشاهی جهان را دارد سخنرانی خود را با نظراتی در مورد جنگ غزه و اوکراین آغاز کرد و سپس در مورد بحران آب و هوا و هوش مصنوعی بحث کرد.

مارگرت دوم با اعلام کناره گیری خود گفت: حمایت و کمکی که در طول سال‌ها دریافت کرده‌ام در انجام نقشم بسیار مهم بوده است. ملکه دانمارک گفت: امیدوارم زوج سلطنتی جدید همان اعتماد و محبتی را که به من نشان داده شد دریافت کنند.

رسانه‌های دانمارکی این اعلامیه را "کاملا تاریخی" توصیف کردند. پس از اعلام این خبر، تشویق های خودجوش در میان تماشاچیانی که در میدان کاخ مقابل کاخ آمالینبورگ تجمع کرده بودند به راه افتاد. مارگرت همیشه تاکید کرده بود که می‌خواهد تا زمان مرگش بر تخت سلطنت بماند، اما در ۳۱ دسامبر سال جاری باعث شگفتی بزرگ شد.

ملکه دانمارک پس از مرگ پدرش فردریک نهم، تاج و تخت را در ۱۴ ژانویه ۱۹۷۲ به دست گرفت. از زمان مرگ الیزابت دوم، ملکه بریتانیامارگرت به عنوان طولانی ترین پادشاه روی زمین محسوب می‌شود.

ملکه دانمارک

 

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی