کدخبر: ۲۹۹۷۵
تاریخ خبر:

بازنشستگان امشب حقوق می‌گیرند؛ حقوق بازنشستگان برای خردادماه تغییر کرد

بازنشستگان کشوری از عدم واریز معوقات مزدی خود انتقاد کردند. این بازنشستگان می‌گویند علیرغم استحقاق و دارا بودن شرایط در سال جدید از این مزایای مزدی محروم مانده‌ایم.

بازنشستگان امشب حقوق می‌گیرند؛ حقوق بازنشستگان برای خردادماه تغییر کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حقوق بازنشستگان همچون باقی مشاغل افزایش پیدا کرد و درصد افزایشی آن ها مشخص شد. حقوق بازنشستگان که در ماه فروردین ماه به حساب افراد واریز نشده بود ، در ماه خرداد باقی مبلغ واریز میشود و کمی بازنشستگان خیالشان راحت شد. چرا که راحت تر میتوانند در این وضعیت اقتصادی خرید کنند. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر درباره حقوق بازنشستگان اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

تغییر رقم حقوق بازنشستگان برای خرداد ماه

بازنشستگان کشوری از عدم واریز معوقات مزدی خود انتقاد کردند. حق اولاد و عائله‌مندیِ فروردین و اردیبهشت برای بازنشستگان کشوری واریز نشده است؛ این بازنشستگان می‌گویند علیرغم استحقاق و دارا بودن شرایط در سال جدید از این مزایای مزدی محروم مانده‌ایم. این در حالیست که روابط عمومی صندوق کشوری اعلام کرده عدم واریز این مزایا به دلیل نداشتن اطلاعات کافی بوده است و اگر بازنشستگان مشمول باشند معوقات خود را با حقوق خردادماه دریافت خواهند کرد. بنابراین رقم حقوق خرداد بازنشستگان به دلیل واریز معوقات بیشتر از حقوق اردیبهشت خواهد بود.تعداد بازنشستگان و موظفین صندوق بازنشستگی کشوری حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شامل یک میلیون و ۷۲۰ هزار بازنشسته و حدود ۴۰۰ هزار موظف یا مستمری بگیر است./آرمان ملی

پرداخت حقوق بازنشستگان از بیستم ماه براساس حروف الفبا و جدول اعلامی سازمان آغاز می‌شود.

نام حرف تاریخ پرداخت

آ،ا ۱۴۰۳/۳/۲۰

حرف ب تا ش شعب تا ۲۰۰۰ نفر ۱۴۰۳/۳/۲۱حرف ص تا ی شعب تا ۲۰۰۰ نفر ۱۴۰۳/۳/۲۲

ب ۱۴۰۳/۳/۲۳پ، ت، ث ۱۴۰۳/۳/۲۴

چ، ج، ژ، ص ۱۴۰۳/۳/۲۵ض، ز، ف ۱۴۰۳/۳/۲۶

ح، همکاران بازنشسته ۱۴۰۳/۳/۲۷ق، س، ر ۱۴۰۳/۳/۲۸

بانک‌های ملی، ملت، تجارت، پست بانک، سپه، کشاورزی، صادرات ۱۴۰۳/۳/۲۹ط،ظ،خ ۱۴۰۳/۳/۲۹

گ،ل،و،ه،غ،ی،ذ،ک،د،ش ۱۴۰۳/۳/۳۰ع،ن،م، بنیاد شهید ۱۴۰۳/۳/۳۱/خبربان

زمان افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان

قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس در حاشیه نشست ارائه گزارش و رسالت صندوق‌های بازنشستگی کشوری گفت: منابع همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه لحاظ شده و در جداول نهایی سهم ۴۰ درصدی برای اجرا در سال جاری تصویب شد.

وی بیان داشت: این موضوع به شورای نگهبان جهت بررسی ارسال و از خرداد اجرایی خواهد شد.میزان افزایش ۴۰ درصد است و سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ نیز دو مورد افزایش ۳۰ درصدی خواهیم داشت.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش که چرا حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی بر اساس تورم نیست، گفت: مجلس در این زمینه ورود اولیه داشته، ولی روزهای پایانی مجلس یازدهم است و اگر به سرانجام نرسید در مجلس جدید بعد ۷ خرداد در کمیسیون اجتماعی بررسی خواهد شد.

این نماینده مجلس بیان داشت: آنچه ما الان حکم قانونی داریم همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری است، ولی در مورد حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در مجلس دوازدهم پیگیری خواهد شد که حکم قانون و مبنای مجلس میزان تورم است و اینکه چقدر تناسب سازی خواهد بود را مجلس پیگیری می‌کند./خبر آنلاین

فرمول افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳

علی بهادری‌ جهرمی، دیروز چهارشنبه در حیاط دولت، اظهار کرد: به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی، حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر ۳۵ درصد افزایش یافت و حداقل حقوق این افراد ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم سیاست‌های سازمان تأمین اجتماعی به حوزه انتظام‌بخشی به سیاست‌های حمایتی در کشور اختصاص دارد و امروز آیین‌نامه‌ای در هیئت وزیران برای ایجاد پنجره واحد خدمات حمایتی ایرانیان و در جهت موضوع مهم سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی به تصویب رسید.

بهادری‌ جهرمی گفت: هیئت وزیران، امروز با این آیین‌نامه که به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دولت، تقدیم شده بود و در نشست‌های متعدد کمیسیون‌های مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، موافقت کرد که بتوانیم انتزاع‌بخشی مناسبی داشته باشیم و هم کارآمدی و هم انسجام را در خدمت‌رسانی حمایتی به جوامعی که تحت پوشش نهاد‌های مختلف حمایتی هستند یا به روش‌های مختلف حمایت‌هایی از آنان انجام می‌گیرد، مطابق این مصوبه داشته باشیم.

منابع همسان سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه دیده شده است

منظور روز ۱۲ خرداد ماه سال جاری در نشست خبری در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: در برنامه هفتم این موضوع دیده شده که طی سه سال اجرایی شود؛ به طوری که در سال اول اجرای (۱۴۰۳) برنامه ۴۰ درصد و در دو سال بعد (۱۴۰۴ و ۱۴۰۵) هر سال ۳۰ درصد انجام شود.

وی افزود: منابع همسان‌سازی در قانون بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: در مورد صندوق‌های بازنشستگی بخش دولتی در قانون بودجه با همکاری مجلس منابع آن دیده شده تا این پرداخت‌ها بدون مشکل انجام شود؛ به طوری یک درصد مالیات ارزش افزوده به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع برای آن پیش‌بینی شده است.

منظور ادامه داد: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنطیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و مقدمات اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان در حال انجام است و از ابتدای اول امسال در حقوق بازنشستگان اجرایی و اعمال می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم، گفت: در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تامین اجتماعی برای این موضوع پرداخت کند تا همسان سازی اجرایی شود و در حال برگزاری جلسات با تامین اجتماعی هستیم تا نحوه پرداخت این مبلغ نهایی شود./ایرنا

بیشترین ابهامات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

ـ بیشترین ابهامات متناسب‌سازی مربوط به چه مواردی است؟

همانطور که در متن ماده مربوطه ملاحظه می‌شود؛ در صدر ماده ۲۹ مقرر کرده که «به منظور عدالت در حقوق شاغلان و بازنشستگان ….» نیاز است توضیح داده شود که:

الف) منشاء اصلی بروز تفاوت در حقوق بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی، وجود تمایز چشمگیر و تبعیضاتی است که در حقوق و مزایای دوران اشتغال آنان وجود دارد که از قضا ریشه قانونی هم دارند. بنابراین به نظر می‌رسد مادامی که بعضی دستگاه‌های اجرایی به عناوین مختلف از شمول مقررات استخدامی عمومی مجزا شده و از نظام پرداخت و حقوق و مزایای اختصاصی برخوردار هستند، تبعیضات مزبور و گلایه‌های بازنشستگان استمرار داشته باشد. علی‌هذا هرگونه اقدامی برای رفع اختلاف دریافتی‌های بازنشستگان باید با اصلاح نظام پرداخت حقوق و مزایای دوران اشتغال و همچنین مهار تورم و متوازن شدن درآمد و هزینه‌های معیشت آغاز شود. در غیر این صورت این دومینو مستمر و مهار نشدنی است، متناسب‌سازی واقعی بازنشستگان نیز محقق نخواهد شد و این دومینوی افزایش، تبعیض حقوق و متناسب نشدن حقوق‌ها ادامه خواهد یافت.

ب) با توجه به اینکه بیش از ۴۰۰ هزار نفر از مشمولان صندوق موظفان یا مستمری‌بگیران هستند و همچنین ۱۳ هزار و ۲۶۴ نفر از کارافتاده هستند، لذا در صورت عدم اصلاح قانون (اضافه کردن عبارت «موظفین» بعد از عبارت بازنشستگان) این تعداد در فرایند متناسب‌سازی بی‌بهره می‌مانند چرا که در این صورت و درج در آیین‌نامه اجرایی، این موضوع از لحاظ حقوقی، توسعه قانون و مغایر با نص صریح قانون بوده و تعهد مازاد تلقی می‌شوند؛ لذا قابل ابطال از طرف دیوان عدالت اداری و دستگاه‌های نظارتی خواهد بود.

ج) همچنین در برخی موارد تعریف مشخص و شفافی برای اجرا وجود ندارد: مثل حذف عبارت میانگین-شاغل مشابه و همتراز به این معنی که بازنشستگانی که شاغل همتراز و مشابه ندارند مثل خویش فرما، و بازنشستگان دستگاه‌های منحله یا چگونگی رتبه‌بندی برای حدود ۹۰۰ هزار نفر از معلمان بازنشسته‌ای که قبل از ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۰ (قبل از دهه ۳۰ تا مهرماه ۱۴۰۰) بازنشسته شده‌اند و نبود هیچ شاخصی برای تعیین رتبه‌های پنج گانه برای آنان جهت تعیین شاغل مشابه و همتراز، نمونه‌هایی از ابهامات موجود است که باید رفع شود.

ـ تعداد بازنشستگانی که مشمول طرح متناسب‌سازی می شوند چند نفر است و در سال اول برنامه (اعمال ۴۰ درصد) چه مقدار اعتبار برای صدور و اجرای احکام آنان نیاز است؟

تعداد رکوردهای جاری تا پایان ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که در سال اول اجرای برنامه، تامین و پرداخت حدود ۵۴ همت اعتبار جهت متناسب‌سازی صرفا برای این تعداد از بازنشستگان کشوری ضرورت دارد. آنچه در برنامه اعلام شده است مبلغ ۵۰ همت برای سه صندوق کشوری، لشکری و فولاد است./ایسنا

 

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی