کدخبر: ۳۲۱۰۳
تاریخ خبر:

روش‌های پرداخت قبوض و نحوه محاسبه قبض در سال ۱۴۰۳

مدت زیادی است که از مراجعه حضوری به بانک‌ها برای پرداخت قبوض می‌گذرد؛ اکنون مردم با روش‌های پرداخت الکترونیک، بیشتر آشنا شده‌اند و دیگر خبری از صف‌های خسته‌کننده برای پرداخت قبض آب، برق، تلفن و گاز نیست.

روش‌های پرداخت قبوض و نحوه محاسبه قبض در سال ۱۴۰۳

مدت زیادی است که از مراجعه حضوری به بانک‌ها برای پرداخت قبوض می‌گذرد؛ اکنون مردم با روش‌های پرداخت الکترونیک، بیشتر آشنا شده‌اند و دیگر خبری از صف‌های خسته‌کننده برای پرداخت قبض آب، برق، تلفن و گاز نیست. بااین‌حال، روش‌های نوین پرداخت تمامی قبوض تنوع زیادی دارند که شاید با برخی از آن‌ها آشنا نباشید. ازهمین‌رو، تصمیم داریم در این مطلب انواع راه‌های پرداخت قبض را برای شما توضیح دهیم. درنهایت، بهترین و آسان‌ترین راهکار را معرفی می‌کنیم تا از این پس، به‌سادگی قبوض خود را پرداخت کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

دردسر‌های پرداخت قبوض به‌صورت حضوری

سال‌ها پیش، بعد از صدور قبوض آب، برق، گاز و تلفن مامورین شرکت‌ها، قبوض را تا منزل مشترکین می‌بردند. پس‌از آن، مردم باید برای پرداخت هزینه قبض خود به‌صورت حضوری، به شعب بانک‌های مختلف مراجعه کرده و با ارائه پول نقد و قبض کاغذی، مبلغ قبض را پرداخت می‌کردند. این روش مشکلات و دردسر‌های بسیار زیادی همچون موارد زیر به همراه داشت:

  • اتلاف وقت مردم و انتظار در صف‌های طولانی بانک‌ها؛
  • تولید کاغذ و آسیب به محیط‌زیست؛
  • گم‌شدن قبوض؛
  • مخدوش‌شدن اطلاعات روی قبض؛

ازاین‌رو، برای حل چنین مشکلاتی، راهکار‌های پرداخت غیرحضوری و آنلاین توسعه پیدا کرد و اکنون دیگر برای پرداخت قبض آب، گاز، برق، تلفن و ... نیازی برای مراجعه به بانک‌ها نیست.

قبض

معرفی روش‌های پرداخت و استعلام قبوض به‌صورت غیرحضوری

پرداخت قبض آب، تلفن، گاز، برق و .. به‌صورت غیرحضوری، شیوه‌های متعددی دارد که هرکدام، توجه افرادی را به خود جلب کرده است. با این‌حال، در تمام این روش‌ها نیاز به داشتن شناسه قبض و پرداخت خواهد بود. در ادامه، انواع روش‌های غیرحضوری پرداخت قبض را برای شما توضیح می‌دهیم.

پرداخت قبوض با اپلیکیشن‌های موبایل

به‌طورکلی، با هوشمند شدن تلفن‌های همراه و استفاده مردم از اپلیکیشن‌های موبایلی به‌خصوص سرویس‌های پرداخت آنلاین، پرداخت قبض آب، برق، تلفن ثابت، گاز، تلفن همراه و... بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از قبل شده است. در این روش، بدون نیاز به قبض کاغذی می‌توانید در اپلیکیشن موردنظرتان استعلام قبض را بگیرید و به‌صورت آنی آن را پرداخت کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که برای پرداخت آنلاین، باید به شماره کارت و رمز پویا دسترسی داشته باشید؛ البته با استفاده از گزینه‌های پرداخت اعتباری یا کیف پول برنامه‌های مختلف هم می‌توانید بدون نیاز به شماره کارت، در کوتاه‌ترین زمان قبوض خود را پرداخت کنید.

پرداخت قبض با دستگاه کارت‌خوان

در دستگاه‌های کارت‌خوان (POS) بانک‌های مختلف، گزینه‌ای برای پرداخت تمامی قبوض طراحی شده است که می‌توانید با کارت‌بانکی خود از این روش نیز استفاده کنید. درواقع، برای پرداخت قبض آب، برق، گاز یا تلفن کافی است کارت خود را روی دستگاه بکشید و گزینه پرداخت قبوض را انتخاب کنید؛ سپس، با واردکردن شناسه قبض، شناسه پرداخت و رمز کارت‌بانکی، قبض خود را پرداخت کرده و رسید آن را دریافت کنید.

پرداخت قبض با کد دستوری (ussd)

یکی از آسان‌ترین روش‌های پرداخت قبض، استفاده از کد‌های دستوری است؛ چراکه در این روش نیازی به اینترنت و نصب اپلیکیشن ندارید، تنها کافی است با شماره‌گیری کد دستوری، قبوض خود را پرداخت کنید. این کد‌های دستوری که به کد ussd نیز شناخته شده به فرم (*عدد#) هستند. کاربر باید این کد را در تلفن همراه خود شماره‌گیری کرده و مراحل پرداخت را طی کند؛ البته دسترسی به شناسه قبض، شناسه پرداخت، شماره کارت‌بانکی و رمز پویا موردنیاز است.

این موضوع را هم به‌خاطر داشته باشید که در این روش، امکان مشاهده جزئیات قبض وجود ندارد، بااین‌حال، یک راهکار ساده است که بدون نیاز به اینترنت و با هر نوع تلفن همراه هوشمند، قابل‌استفاده خواهد بود.

پرداخت قبوض با تلفن‌بانک

یکی‌دیگر از روش‌های غیرحضوری پرداخت قبض آب، گاز، تلفن، برق و... استفاده از سرویس تلفن‌بانک است. درحقیقت، می‌توانید از طریق تماس با تلفن بانک‌های مختلف و انتخاب گزینه پرداخت قبوض، مراحل را در کوتاه‌ترین زمان طی کرده و بدهی خود را پرداخت کنید. در این روش نیز به شماره کارت‌بانکی، رمز دوم، شناسه قبض و شناسه پرداخت نیاز دارید.

پرداخت قبض به‌صورت اینترنتی

همان‌طورکه از اسم این روش پرداخت مشخص است، شما باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. در این‌ حالت، پس از مراجعه به سایت بانک موردنظرتان، باید وارد سرویس اینترنت بانک شوید؛ سپس، بر روی گزینه پرداخت قبوض کلیک کرده و قبض خود را پرداخت کنید. برای پرداخت قبض آب، گاز، برق، تلفن و... به‌صورت اینترنتی، علاوه‌بر شناسه قبض و شناسه پرداخت به رمز پویا، تاریخ انقضا و کد CVV2 کارت خود نیاز دارید.

برای پرداخت قبض برق چقدر زمان داریم؟

به‌طور معمول، پس از صدور قبض و ارسال پیامک اطلاعات آن به مشترک، دو هفته مهلت پرداخت به مشترکان داده می‌شود. بااین‌حال، تا سررسید زمان پرداخت در نوبت‌های مختلف، پیامک‌های یادآوری برای پرداخت قبض برق ارسال می‌شود.

قبض

درصورت عدم پرداخت قبض برق چه اتفاقی می‌افتد؟

درصورت عدم پرداخت، در قالب پیامک به مشترکان اخطار داده شده و یک‌هفته نیز به آن‌ها مهلت پرداخت داده می‌شود. اگر در این مدت قبض برق پرداخت نشود، دوباره پیامک اخطار قطع برق برای مشترک ارسال خواهد شد. درنهایت، چنانچه پرداخت انجام نشود، ۴۸ ساعت بعد برای قطع موقت انشعاب از سوی اداره برق اقدام خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید قبض خود را به‌صورت آنلاین و در سریع‌ترین زمان بپردازید.

بهترین و سریع‌ترین روش پرداخت تمامی قبوض چیست؟

در متن بالا سعی کردیم شما را با انواع روش‌های پرداخت قبوض همچون استفاده از پرداخت قبض با کد دستوری، پرداخت آنلاین، پرداخت تجمیعی قبض تلفن ثابت و... آشنا کنیم. با کمک این روش‌ها بدون اتلاف وقت و در سریع‌ترین زمان می‌توانید پرداخت تمامی قبوض خود را انجام دهید. یکی از این روش‌های کاربردی و بسیار آسان استفاده از سوپر اپلیکیشن تاپ است؛ البته به‌جز پرداخت قبوض، خدمات متعدد دیگری همچون سرویس‌های خودرو، سلامت، گردشگری، سامانه صیاد، قوه قضاییه، بسته اینترنت و... در دسترس شما قرار دارد.

با پرداخت قبض آب، گاز، تلفن، برق و... در سوپر اپلیکیشن تاپ، علاوه‌بر دسترسی به جزئیات قبض، می‌توانید سوابق پرداخت‌های قبلی را نیز بررسی کنید؛ همچنین، این امکان برای شما فراهم است تا با گزینه‌های پرداخت اعتباری، تاپ کیف و... به‌سادگی تمامی قبوض را در سریع‌ترین زمان بپردازید. شما از کدام روش استفاده می‌کنید؟

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی