کدخبر: ۲۶۸۰۵
تاریخ خبر:

بررسی کارنامه هنری زری خوشکام در سینمای قبل و بعد از انقلاب

گریزی کوتاه به کارنامه زری خوشکام در سینمای قبل و بعد از انقلاب؛ بازیگری که سینمای ایران به سوگ او نشست.

بررسی کارنامه هنری زری خوشکام در سینمای قبل و بعد از انقلاب

زری خوشکام در سیینمای پیش از انقلاب؛ بویژه در دهه پنجاه، تجربه بازی در آثار مختلفی را داشت. بخش مهمی از فعالیت‌های او به بازی در فیلم‌ها و مجموعه‌های همسرش زنده‌یاد علی حاتمی برمی‌گشت. اولین‌بار در فیلم «خواستگار» علی حاتمی ظاهر شد و بعد از آن در «سلطان صاحبقران» و «هزاردستان» هم نقش‌هایی بازی کرد. خوشکام پس از درگذشت علی حاتمی مدت‌ها از عرصه بازیگری فاصله گرفت تا اینکه مجددا از اوایل دهه نود با بازی در «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان فعالیتش را از سر گرفت. با اینکه بازگشت او به بازیگری با استقبال فراوانی روبه‌رو شد اما جز چند اثر قابل‌قبول، مجال بیشتری برای حضور به دست نیاورد. زری خوشکام، روز جمعه 28 اردیبهشت 1403 از دنیا رفت و سینمای ایران بار دیگر در سوگ فرو رفت.

به گزارش فیلم‌نیوز، زری خوشکام پیش از انقلاب در هشت فیلم سینمایی از جمله «آدمک»، «کلبه‌ای آنسوی رودخانه»، «الکی»، «رشید»، «مرد هزارلبخند»، «توبه»، «تپلی» و «خواستگار» حضور داشت و در آن دوره با بازیگرانی از جمله بهروز وثوقی، ناصر ملک‌مطیعی، بهمن مفید، سعید راد و … همبازی بود.

زری خوشکام

زری خوشکام همراه با بهروز وثوقی در نمایی از فیلم «رشید»

 خوشکام مدتی پیش در مصاحبه‌ای درباره کمرنگ شدن حضورش در سینما گفته بود: «حضور دوباره در سینما آرزوی من بود. اصلا نمی‌توانستم از سینما دور باشم. ٣٠ سال اصلا اجازه نداشتم جلو دوربین بیایم. مرا ممنوع‌الچهره کرده بودند.»

زری خوشکام

زری خوشکام همراه با ناصر ملک مطیعی در نمایی از سریال «سلطان صاحبقران»

سال 1393 در فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان، زری خوشکام در نقش حواخانم، مادر گلی با بازی لیلا حاتمی توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد. بازی شیرین او مقابل علی مصفا بخش مهمی از جذابیت فیلم را رقم زد.

زری خوشکام

عکسی قدیمی از زنده یاد زری خوشکام که لیلا حاتمی را در آغوش گرفته است.

بعد از موفقیت در این نقش بود که حمید نعمت‌الله برای ایفای نقش مادر امین حیایی در فیلم «شعله‌ور» از او دعوت به همکاری کرد. نقش او در این فیلم کوتاه بود و فقط در ابتدای فیلم حضور داشت اما باز هم توانست اثر خودش را روی فیلم بگذارد.

زری خوشکام

«شعله ور» یکی از سه فیلمی بود که زنده‌یاد خوشکام بعد از رفع ممنوع التصویری در آن باری کرد.

او سال 1399 نقش کوتاهی هم در فیلم «طلاخون» به کارگردانی ابراهیم شیبانی داشت؛ فیلمی که می‌توان آن را آخرین حضور خوشکام در سینما به حساب آورد.

زری خوشکام هم در جایگاه بازیگر، هم همسر زنده‌یاد علی حاتمی و هم مادر لیلا حاتمی، فردی مهم و اثرگذار در سینمای ایران بود که امروز از میان ما رفت. روحش شاد.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی