کدخبر: ۳۲۵۶۵
تاریخ خبر:

قانون جدید بازیکنان خارجی؛ بحران سهمیه برای پرسپولیس و سپاهان، سود بزرگ برای استقلال!

در حالی که تغییرات جدید در قوانین حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر ایران اعمال شده، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تغییرات نیز نتوانسته مشکلات تیم‌های پرسپولیس و سپاهان را حل کند. به جز استقلال، هیچ‌یک از نمایندگان ایران در رقابت‌های آسیایی نمی‌توانند از تمامی سهمیه‌های خارجی خود استفاده کنند.

قانون جدید بازیکنان خارجی؛ بحران سهمیه برای پرسپولیس و سپاهان، سود بزرگ برای استقلال!

 

بررسی میزان حضور بازیکنان خارجی در لیگ بیست و سوم نشان می‌دهد که حتی با اعمال قوانین جدید، پرسپولیس و سپاهان هر کدام دو سهمیه و تراکتور یک سهمیه از بازیکنان خارجی خود را از دست می‌دهند و تنها استقلال است که می‌تواند از ۶ سهمیه خارجی‌اش بهره‌مند شود.

سال گذشته با اعلام رئیس فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، سهمیه باشگاه‌ها برای جذب بازیکن‌های خارجی ۱+۵ بود. امسال نیز پس از نشست با اعضای کارگروه نقل و انتقالات، سهمیه جذب بازیکنان خارجی تیم‌های لیگ برتر مشابه سال قبل به تصویب رسید.

فصل گذشته، فدراسیون فوتبال قانونی را اعلام کرد که براساس آن، بازیکنان خارجی باید ۶۰ درصد دقایق مسابقات را بازی کنند، در غیر این صورت هر باشگاه به ازای هر بازیکن یک سهمیه خارجی فصل بعدش را از دست می‌دهد. در سال جدید، قانون تغییر کرده و بازیکنان به جای ۶۰ درصد دقایق باید ۶۰ درصد بازی‌ها را در زمین حضور پیدا کنند. البته این میزان در اوایل تیرماه ۴۰ درصد دقایق بازی اعلام شده بود اما اخیراً به ۶۰ درصد تعداد بازی‌ها تغییر یافته است.

پیش از این، گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد پرسپولیس، سپاهان، گل‌گهر، مس رفسنجان، فولاد و نساجی به دلیل حضور کمتر از ۶۰ درصد دو بازیکن خارجی‌شان در لیگ بیست و سوم، در فصل جدید ۴ سهمیه بازیکن خارجی و تراکتور به دلیل حضور کمتر از حد مجاز یک بازیکن خارجی، ۵ سهمیه بازیکن خارجی خواهند داشت.

حال در این گزارش بررسی می‌کنیم که اگر فدراسیون فوتبال برای اعلام سهمیه بازیکنان خارجی، قانون امسال را برای پارسال اعمال کند، آیا تفاوتی برای نمایندگان ایران در آسیا ایجاد می‌شود یا خیر. لازم به ذکر است که بازی‌هایی که بازیکنان خارجی به دلیل مصدومیت مورد تأیید ایفمارک از دست داده‌اند، مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد، اما تاکنون چنین آماری منتشر نشده است.

سپاهان

باشگاه سپاهان که فصل گذشته نقل و انتقالات پرحرف و حدیثی برای بازیکنان خارجی داشت، نتوانست از بازیکنان خود به خوبی استفاده کند. دابو، نیلسون جونیور و عیسی عباس بازیکنان خارجی بودند که طلایی پوشان در لیست خود داشتند. طبق آمار، دابو مدافع سپاهان مرز تعیین شده را رد کرده است اما عیسی عباس و نیلسون جونیور کمتر از حد مجاز بازی کرده‌اند.

عیسی عباس در لیگ بیست و سوم در ۲۲ دیدار ۸ بار برای سپاهان به میدان رفته است که به طور میانگین در ۳۶ درصد مسابقات حضور فعال داشته است. نیلسون جونیور مدافع برزیلی نیز در ۲۱ مسابقه ۸ بار بازی کرده و حضور ۳۸ درصدی در مسابقات سپاهان داشته است. بنابراین، حتی با اعمال قانون جدید، دو سهمیه سپاهان می‌سوزد و ۴ سهمیه به این تیم تعلق می‌گیرد.

پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس، قهرمان فصل گذشته لیگ برتر، نیز با مشکل قانون جدید حضور بازیکنان خارجی مواجه است. نبیل باهویی، وحدت هنانوف، اوستون اورونوف، عبدالکریم حسن و گئورگی گولسیانی از جمله بازیکنان خارجی پرسپولیس بودند. گولسیانی، اورونوف و حسن بیش از ۶۰ درصد دقایق بازی کردند و به ترتیب ۶۵ درصد، ۷۸ درصد و ۸۲ درصد دقایق را در زمین بودند.

نبیل باهویی تنها در نیم فصل اول حضور داشت و تأثیر زیادی نداشت و یحیی گل‌محمدی او را بیشتر روی نیمکت گذاشت. وحدت هنانوف مدافع تاجیکی نیز بیشتر مسابقات روی نیمکت بود و تنها در ۱۰ درصد دقایق بازی کرد. بنابراین، پرسپولیس نیز با اعمال قانون جدید، دو سهمیه خود را از دست می‌دهد.

تراکتور

باشگاه تراکتور نیز شرایط مشابهی دارد. ریکاردو آلوس، گوستاوو واگنین، صفا هادی و میلوش دلتیچ بازیکنان خارجی تراکتور در فصل گذشته بودند که تنها میلوش دلتیچ کمتر از ۶۰ درصد دقایق بازی را به میدان رفته بود و نهایتاً به ۵۲ درصد می‌رسد. بنابراین، تراکتور نیز یک سهمیه خارجی خود را از دست می‌دهد.

با این اوصاف، تنها استقلال از بین نمایندگان ایران در رقابت‌های آسیایی می‌تواند از تمامی سهمیه‌های خارجی خود استفاده کند و بقیه تیم‌ها با محدودیت مواجه هستند.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پنجره هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    وب گردی